Mijn verhaal
Inzicht
In 2006 kwam ik als eigenaar van een reclamebureau voor het eerst in contact met het begrip duurzaamheid via een nieuwe klant. Dit bedrijf was onder meer Fairtrade gecertificeerd.
Zoektocht
Na jaren werkzaam te zijn geweest in en voor bedrijven die vooral bezig waren met het creëren van handel door in te spelen op de behoefte van de markt (of behoefte te scheppen) was dit voor mij een eye opener. Ooit ben ik mijn werkzame leven begonnen aan de inkoopkant van de kledingindustrie en had weinig oog voor de vervuiling en arbeidsomstandigheden. Daar maakte men zich niet druk om. Hoe anders is dit vandaag de dag (gelukkig maar). Ik merkte in 2006 dat ik er extra energie van kreeg te zien dat er verder gekeken werd dan alleen het eigen product. De keten was belangrijker en ook het welzijn van de mensen die de producten maakten cq. verbouwden. Achteraf gezien is dit voor mij het omslagmoment geweest. Ik ben mij sindsdien meer gaan verdiepen in en richten op duurzaamheid.
Nu
Ik verdeel mijn werkzame leven in het helpen van bedrijven zich te positioneren en te profileren. In de term merkenbouw komt dat allemaal samen. Het uitrollen van de marketing en communicatie van mijn klanten doe ik samen met een netwerk van andere gedreven professionals. Mijn belangrijkste focus is duurzaam in combinatie met marketing. Omdat ik zie, geloof en de ervaring in de afgelopen jaren heb opgebouwd dat duurzaam omgaan met dagelijkse producten en diensten de belangrijkste manier is voor nu en de komende decennia. Daarnaast ben ik mede-oprichter van een lokale duurzame energiecoöperatie. Ik sta dus midden in het speelveld en investeer daar ook in.
Output; iets teruggeven
In 2013 hebben we Energiek Velsen opgericht, een lokale duurzame non-profit energiecoöperatie zoals hierboven al beschreven. Waarom? Omdat we toen al vonden dat er veel ambities lagen, maar er weinig output te zien was. Daarnaast wilde ik actief een bijdrage leveren in de transitie, mede voor mijn kinderen. Nu enkele jaren later is duurzame energie terecht veel meer top-of-mind en krijgt de transitie steeds meer body. Ik help graag mee om dat kleine stukje te doen om het weer met elkaar in balans te krijgen.
Toekomst
Mijn bedrijf heet niet voor niets Vandaag. Door focus op het nu kun je veel bereiken en kom je meer in je kracht. Dat betekent niet dat je niet naar de toekomst moet kijken. Juist wel, maar té ver in de toekomst redeneren veroorzaakt, zeker als het gaat om duurzaamheid, mogelijk uitstelgedrag. En deze markt is nog volop in ontwikkeling en een ongebaande weg. Er is een stukje lef voor nodig en een kwestie van realistisch effectief naar de toekomst kijken door meetbare doelen te stellen voor zowel de korte als de lange termijn. Er zijn volop kansen! Voor mijn creatieve adviesactiviteiten is de (door mij bedachte) Sustainalise methode daarin een nuttige tool voor bedrijven die ook stappen willen maken als het gaat om duurzaamheid.
Wat anderen over mij zeggen
Vaker hoor ik dat ik een doorzetter ben, zaken goed kan vertalen en tot de essentie kan terugbrengen. Een doener, die vanuit strategie en gezamenlijke missies werkt. En dat ik vaak met goede ideeën kom en mensen in hun waarde laat.
Ik vertrouw op een mooie toekomst met nieuwe inzichten en markten die ontstaan doordat we nu stappen ondernemen. Spannend en uitdagend. En waar ik anderen kan helpen of mijn steentje kan bijdragen dit om te zetten in resultaat en marketing ben ik erbij!
Joost Kok